برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

میراشرفی: برای تسلط بر قوانین تجارت باید «پست دکتری» گرفت

«مهدی میر اشرفی» روز یکشنبه در یازدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران خطاب به فعالان اقتصادی اظهار کرد: باید این مطالبه گری در پارلمان بخش خصوصی ایجاد شود که جز تولید، هیچگاه نقشه خوبی برای تجارت نداشتیم تا از آن به خوبی بهره گیریم. در سال ۲۰۱۹ امارات بیش از ۳۲۰ میلیارد دلار صادرات و صادرات مجدد داشته و رتبه اول محسوب می‌شود، عربستان و ترکیه نیز در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به پتانسیل‌های تجاری ایران گفت: تنها کشوری که دو کریدور شمال-جنوب و شرق- غرب در آن قطع می‌شوند ایران است اما هیچگاه هیچ برنامه مدون و علمی وکارشناسی برای تجارت و ترانزیت نداشتیم که از آن بهره ای عاید کشور شود.

انتقاد از کمبود اطلاعات در گمرک

میراشرفی ضمن انتقاد از کم بودن اطلاعات مربوط به کالاها در گمرک افزود: گمرک باید بر مبنای اطلاعات کار کند اما اطلاعاتی موجود نیست. گمرک ایران نه اطلاعات قبل از حمل را دارد، نه حین حمل را و نه زمانی که کالا وارد می‌شود البته سوئیفت در این زمینه می توانست به ما کمک کند.

وی توضیح داد: قبل از تحریم‌ها مبادله اسناد و انتقال ارز محموله‌هایی که به بندر می‌رسد ۱۷ تا ۲۰ روز طول می‌کشید، اما اکنون بین ۳۵ تا ۴۰ روز طول می‌کشد که کالا به مرحله اظهار برسد.

رییس کل گمرک با بیان اینکه ۸۵ درصد واردات کشور مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید است، افزود: در مدت ۱۰ ماه ابتدای سال بیش از ۱۲۵ میلیون تن صادرات داشتیم که باید به بخش تولید کشور دست مریزاد گفت. همچنین میزان واردات در این مدت ۳۱ میلیون تن بوده و صادرات از نظر وزنی ۴ برابر واردات است.

  توزیع کارت آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاران از ۳۱ شهریور ماه

وی با اشاره به موضوع ۴۵ هزار تن ذرت آلوده گفت: بارها از من سوال شد که چرا باید این محموله‌ها در گمرکات وجود داشته باشد. در دنیا هر امر واحد تنها یک مرجع واحد دارد اما در کشور ما درباره ذرت‌های آلوده بیش از چهار سازمان اعمال مقررات می‌کنند و جالب آنکه تصمیمات آنها با یکدیگر متعارض است.

رییس کل گمرک ایران با اشاره به مصوبه اخیر دولت درباره ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات گفت: گمرک چندین روز است که به دلیل ترخیص خودروهای وارداتی متهم شده که به دنبال کالاهای لوکس است. در حالیکه تلاش ما این است رسوب کالا کاهش یابد و واردکننده به دلیل تغییر تصمیمات متضرر نشود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)