برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

انجام ۳۰ طرح تحقیقاتی مشترک پژوهشگاه ژنتیک با کشورهای اروپایی

به گزارش شامگاه دوشنبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  «مصطفی مطلبی» در نشست مجازی معاونان بین‌الملل دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور نیز در خصوص اقدامات این پژوهشگاه در حوزه روابط بین الملل افزود: این پژوهشگاه بر اساس نظام رتبه‌بندی بین المللی سایماگو در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در میان مراکز پژوهشی کشور رتبه نخست را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه این پژوهشگاه با دارا بودن سه پژوهشکده پزشکی، صنعت و محیط زیست و کشاورزی فعالیت می‌کند، اظهار کرد: انجام فعالیت‌های علمی بین المللی باید بر اساس ایجاد ارتباط مشترک اساتید با یکدیگر صورت گیرد و از این طریق فرصت‌های مطالعاتی نیز ارتقا می‌یابند.

 مطلبی بیان کرد: در همین راستا این ارتباط اساتید مانند یک چرخ دنده عمل می‌کند به طوری که ابتدا در همکاری‌های مشترک اساتید داخلی و خارجی، طرح‌های تحقیقاتی مشترک تعریف می‌شوند، سپس تبادل دانشجو و برگزاری کارگاه‌های مشترک صورت می‌گیرد و با انتقال مواد و انرژی، تولید مقالات مشترک صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به همکاری‌های مشترک این پژوهشگاه در زمینه روابط بین الملل اضافه کرد: در بحث انجماد رویان با کانادا و در بخش تحقیقات زیتون با ایتالیا و اسپانیا همکاری‌های مشترک داشته‌ایم و درصد بالایی از مقالات مشترک را با کشورهای پیشرفته دنیا منتشر کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری به عنوان مرجع ملی آفریقای جنوبی انتخاب شده و در حال حاضر تعدادی طرح مشترک بین دانشگاه‌های ایران و آفریقای جنوبی در زمینه بیوتکنولوژی در حال اجراست و هم اکنون رایزنی‌ها برای انجام تحقیقات مشترک در زمینه‌های هوا فضا، انرژی‌های نو، پلاسما و لیزر در حال انجام است.

مطلبی در ادامه به همکاری با دانشگاه فردوسی مشهد در زمینه زیست فناوری و عضویت فعال در سازمان‌های بین المللی اشاره کرد و یادآور شد: کسب گرنت‌های پژوهشی برای کشور، ایجاد زمینه فرصت‌های مطالعاتی، ایجاد زمینه فرصت‌های مطالعاتی برای دانشجویان دکتری و ایجاد زمینه‌های همکاری‌های تحقیقاتی مشترک از عمده اهداف این پژوهشگاه در عرصه همکاری‌های علمی بین المللی است.

  درمان دیابت نوع ۲ با کمک پروتئین کبد

رییس پژوهشگاه ژنتیک به ایجاد مرکز تشخیص مولکولی از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در این پژوهشگاه اشاره کرد که با ۹ کار گروه تخصصی برای کمک به تشخیص سریع‌تر مبتلایان به کرونا فعالیت کردند.

تولید ماسک، دستکش و ونتیلاتور در راستای جلوگیری از کرونا

در ادامه رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در مورد اقدامات این پژوهشگاه در دوران کرونا گفت: این پژوهشگاه از روزهای اول مواجهه با ویروس کرونا با تهیه ماده موثره کاربافول در تهیه ژل‌های ضد عفونی که یک پلیمر خاص به شمار می‌رود و تولید مواد ضدعفونی کننده با مواد نانو ذرات نقره را انجام داد و در تولید دستگاه ونتیلاتور با شرکت دانش بنیان از دانشگاه تهران مشارکت کردیم و دستگاه ساخته و به وزارت بهداشت و درمان ارائه شد.

مهدی نکومنش در ادامه افزود: در حوزه عملکرد پژوهشی آزمایشگاه‌های این پژوهشگاه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شد و در زمان حاضر آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها مشغول به کار هستند و در بخش مرکز رشد شرکت‌های بسیاری در جهت تولید تجهیزات از جمله لباس‌های محافظ، ماسک‌ها و مواد ضد عفونی پژوهشگاه را یاری رساندند.

وی در خصوص اقدامات پژوهشگاه در امور بین الملل ادامه داد: نامه‌ای را به ۱۱ دانشگاه و پژوهشگاهی که با ما قرارداد دارند تنظیم و ارسال کردیم که بازخورد بسیار خوبی داشت و رایزنی‌هایی نیز با مرکز تعاملات بین الملل ریاست جمهوری داشتیم و برای برگزاری کارگاه ها اعلام آمادگی کردیم و یکی از کارهای این پژوهشگاه در دوران کرونا اهدای ۲ عدد بورس به اقلیم کردستان بود که باعث ایجاد ارتباط بین الملل در این دوره شد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)